Fit en energiek de herfst door!

Vroeger was ik een echt strebertje. Altijd alles goed willen doen, willen winnen, hoge eisen stellen aan mezelf,  lekker de lat hoog leggen en zonder problemen door het leven hobbelen.  Zo iemand waar je van dacht, mmmmm had ik dat ook maar. Maar niet getreurd hoor ik ben enorm hard op mijn bek gegaan. De rek was eruit, de boog was te lang gespannen geweest, continue over mijn grenzen gaan en het onvermijdelijke gebeurde: die helse burn-out.

Jeetje wat was dat een eenzame tijd zeg. Die tijd van herstel en weer opkrabbelen. Inmiddels is dit alweer 8 jaar geleden, maar wat ben ik er goed uitgekomen. Al zeg ik het zelf….

Ik heb nu grip op mijn energie en zit lekker in mijn vel. Hierdoor heb ik een fijne balans gevonden tussen werk, gezin, vitaliteit en genieten van het leven! En ja ook ik ben af en toe uit balans that’s life zullen we dan maar zeggen. En dat is ook geen probleem, omdat ik precies weet wat ik moet doen om die balans weer te herstellen.

Bij het begin van de herfst ben ik altijd alert om goed voor mezelf te zorgen en om lekker in mijn energie te blijven. In dit blog geef ik 5 tips om in de herfst goed voor jezelf te zorgen onder het motto Werken aan je weerstand.

Tip 1 Eet onbewerkte voeding

We hebben allemaal een druk leven, werk, sociale verplichtingen, taxichauffeur voor de kids en je kunt er wellicht nog wel meer aan toevoegen. Maaltijden moeten snel, makkelijk en dan grijpen we vaak naar pakjes, zakjes, afhalen of ping (geluid magnetron). Over het algemeen zijn dit bewerkte producten. Tijdens deze bewerking gaan veel belangrijke voedingsstoffen verloren. Daarnaast kunnen door deze bewerkte producten ontstekingen in je lichaam worden uitgelokt. Laaggradige ontstekingen die je niet merkt, maar die sluimeren. Het immuunsysteem wordt hiermee belast en raakt uit balans. Met andere woorden eet zo veel mogelijk onbewerkte voeding.

Tip 2 Eet kleurrijk voedsel

Wist je dat de verschillende kleuren groenten en fruit ieder een eigen kracht heeft. Door de variëren met kleur, krijg je verschillende voedingsstoffen binnen. Rood is goed voor je weerstand, groen is goed voor de bloedvaten, paars voor de hersenen, geel voor de bloeddruk en oranje voor de ogen. Geniet van het kleurrijke voedsel, niet vullen maar voeden.

Tip 3 Relax eens een beetje

Ah daar is ie dan, mijn grote vriend cortisol. Jaren was je veel te veel bij mij aanwezig en tegenwoordig ben ik je de baas. Cortisol, ook wel het stresshormoon is nuttig voor je lichaam in kleine hoeveelheden, je bent scherp en alert. Maar te veel en te lang is niet gunstig voor je immuunsysteem. In ons huidige drukke leven (en ja dat hebben we allemaal) kan het best lastig zijn om te relaxen. We houden veel ballen in de lucht, maar soms laat ik ballen op de grond vallen. Hiermee geef ik mezelf de ruimte om regelmatig de stresshormonen af te voeren. Gewoon plat op de bank, boekje lezen, podcast luisteren en regelmatig nee zeggen en voor mezelf kiezen.

Tip 4 Slaap

Tijdens je slaap komt je lichaam tot rust en krijgt het de kans om te herstellen. Voldoende slaap heeft ook een positieve invloed op ons immuunsysteem. Uit onderzoek blijkt dat ons immuunsysteem goede slaap nodig heeft. Dus met de komst van de korte dagen en lange nachten is mijn tip om eerder onder de wol te kruipen en wat meer aan je nachtrust te denken. Vraag jezelf eens af wat je tegenhoudt om eerder te gaan slapen. Ik denk ook wel eens ach nog even kijken wie er bij Jinek of Op 1 zit, of laat ik nog een aflevering kijken op Netflix.  Maar voor je het weet is het na elven en de wekker is ’s morgen onverbiddelijk, althans in ons gezin.

Tip 5 Beweeg zo veel mogelijk buiten

Een half uur per dag matig intensief bewegen is wel te doen toch? De hond uitlaten, kids met de fiets of te voet halen, 15 minuten wandelen tijdens de lunch, traplopen in plaats van de lift. Ons lichaam heeft speciale cellen die in actie komen als er indringers komen. Door het bewegen circuleren deze cellen beter in het lichaam en zijn ze in staat zich beter te verdelen over het lichaam. Als het even kan pik dan in de herfst nog het zonnetje mee tussen 11.00-15.00 uur. Gratis vitamine D en die is dan weer positief van invloed op de immuunsysteem. Dus hup naar buiten en beweeg!

HULP NODIG?

Hopelijk helpen deze tips jou om je weerstand op peil te brengen en te houden zodat je lekker in je energie zit tijdens de herfst. Vind je het lastig om in je eentje aan de slag te gaan? Of heb je van alles al geprobeerd om fit en energiek te worden zodat je weer volop kunt genieten van het leven?

Klik hier https://keepinbalance.nl/regie-over-je-energie-en-balans/ voor alle info over mijn 12 weken traject “Regie over je energie en balans”. Ervaar in 12 weken meer energie en zit weer lekker in je vel. Ik help je zonder poespas aan een fijne balans tussen werk, gezin, vitaliteit en genieten van het leven.

Liefs van Daniëlle

Ps. Wil je direct aan de slag? Dankzij mijn mini training Grip op je energie is het mogelijk. Een mini training van 5 dagen zodat je een fantastische start maakt om je energieniveau te verhogen. Nu voor slecht € 17,– Klik hier https://keepinbalance.nl/werk-met-mij/voor alle gegevens.