Soepel in je ritme na de vakantie

Heerlijk die zomerse periode. We kunnen afschakelen, sociale verplichtingen even in de kast zetten en veel minder op de klok kijken en geleefd worden. Misschien heb je in deze periode een ander ritme gehad en de teugels een beetje laten vieren. Heerlijk toch, daar is deze periode wat mij betreft ook voor.

Hoe houd je dit ritme de komende periode een beetje vast? Ik hoor vaak in mijn omgeving dat het lastig is om dit vast te houden. In de vakantieperiode schakelen we terug naar de 1e versnelling en voor je het weet zit je weer in de 5e of misschien wel 6e versnelling. Alles wat 6 weken of misschien wel langer min of meer afwezig was, komt nu in volle heftigheid weer tot leven.

Oja ik vergeet bijna te melden dat er ook gewoon gewerkt dient te worden. Het gezinsleven draait weer op volle toeren, met volle agenda’s en dan wil je ook nog dat er ’s avonds een beetje fatsoenlijk wordt gegeten. Pfff het duizelt me al als ik het opschrijf……

In dit blog geef ik je 5 tips hoe je soepel overgaat van de vakantieperiode naar het normale ritme. Hierdoor kom je op jouw tempo weer fijn in een ritme zodat je lekker in je energie blijft zitten en niet jezelf voorbij loopt en weer toe bent aan vakantie.

Tip 1 Focus en plan je suf

Waarschijnlijk stroomt je mailbox de komende tijd vol met to do’s. Dit zijn de schema’s van de sportverenigingen van de kinderen. Wanneer er moet worden gewassen, rijden en wanneer er activiteiten zijn voor de kids en welke dagen de inzet van ouders wordt gevraagd.  De mails van school over de intekenlijst van de activiteiten, kennismakingsgesprekken, introductiegesprekken, instructies over de lunchtrommels, wanneer er gym is, enz……

En ja het is even een vervelende periode waar je doorheen moet, het is altijd de truc hoe je ermee omgaat! Het scheelt een hoop frustratie als je je erbij neerlegt dat het eenmaal zo is en geloof me dat dit kan zorgen dat je een lekker in je energie blijft zitten.

Handel de to do’s een voor een af, of te wel focus je op 1 ding tegelijk. Voor mij betekent dat de agenda erbij pakken en gewoon een voor een opschrijven en afhandelen. Dit brengt rust in het hoofd. Daarnaast plan ik me suf, ook dit brengt mij de nodige rust. Ik plan bijvoorbeeld de maaltijden voor de weekdagen. Dit brengt pas echt rust in mijn hoofd.

Tip 2 Aandacht voor voeding

In de zomerperiode laten we de touwtjes ook vieren als het gaat over voeding. BBQ, chips, wijntjes, onregelmatig eten zijn zo enkele voorbeelden. Om de overgang van vakantie naar het normale leven een beetje soepel te laten lopen, is structuur brengen in je voeding heel fijn.

Ontbijt

Vocht, granen, eiwitten en fruit

Lunch

Vocht, vezels, eiwitten en groenten

Diner

¼ bord aardappelen/rijst/pasta

¼  bord vlees/vis/vegetarisch

½ bord groenten

Als je dit invult in een weekplanner dat is afgestemd op jouw gezinssituatie dan heb je goud in de handen. Voor iedereen duidelijk wat de pot schaft, deze vraag krijg je immers dagelijks…….

Het brengt rust en duidelijkheid in de tent. En jij hoeft overdag tijdens je werk hier niet meer over na te denken en al helemaal niet na je werk nog de supermarkt in te duiken.

Tip 3 Slaapritme

In je vakantie is het toch voornamelijk uitslapen of in ieder geval niet al te vroeg opstaan. Om snel in een nieuw ritme te komen, ga e iedere dag op ongeveer dezelfde tijd naar bed en op dezelfde tijd weer wakker worden (ja evt door een wekker).

Om lekker in te slapen leg je je telefoon ’s avonds weg, maakt eventueel nog een wandeling en zorgt voor weinig prikkels. Hoe verleidelijk het ook is om nog even te kijken wie er bij Jinek of Op 1 aanschuift.

Tip 4 Beweging voor energie

Heb jij de afgelopen weken heerlijk in de relaxstand doorgebracht? Je beweging bestond uit een fietstochtje door de polders of langs de zee, een wandeling ergens over een boulevard of door een schattig Italiaans dorpje. Of misschien maakte je wel prachtige wandelingen door de Alpen of sjouwde je door attractieparken. Allemaal hartstikke mooi natuurlijk.

De tip is om lekker door te gaan met bewegen. Plan vaste moment in de week voor een wandeling met een vriendin of een tenniswedstrijd. Beweging zorgt voor feel good stofjes in je lichaam en zo kun je dat goede gevoel vasthouden en lekker in je energie blijven.

Tip 5 Lief zijn voor jezelf

Het kan best pittig zijn om vanuit een relaxte zomerperiode ineens te schakelen naar weer het normale leven. Ben lief voor jezelf en doe de dingen stap voor stap. We vergeten het vaak om onszelf op de eerste plaats te zetten en denken vooral dat we overal verantwoordelijk voor zijn.

Sta af en toe eens stil en tel tot 10, check bij jezelf eens is hoe je je voelt, hoe hoog je ademhaling zit en of je schouders opgetrokken zijn.  Het komt allemaal goed en voor je het weet zit je weer in het ritme.

Mijn persoonlijke balans

Om soepel in een nieuw ritme te komen maak ik gebruik van een planner voor de maaltijden, beweegmomenten en me-time. Zoals ik al aangaf, brengt dit rust in mijn hoofd. Verder heb ik de Hardlopen met Evy app weer afgestoft en ben met mezelf de uitdaging aangegaan om weer lekker te hardlopen. Ik denk er zelfs over om weer te gaan tennissen. Tijd voor mezelf en een stukje doelen stellen.

Qua voeding doe ik niet te moeilijk. Ontbijt, lunch en diner en tussendoortjes als ik er behoefte aan heb. Voedzame maaltijden zorgen er immers voor dat tussendoortjes niet noodzakelijk zijn. Verder zorg ik ervoor dat ik voldoende water drink.

Ik maak hiervoor gebruik van mijn weekplanner. Super handig en overzichtelijk. De weekplanner hangt in de keuken zodat iedereen deze kan zien en deze niet te missen is.

Wil je gebruik maken van deze weekplanner, vul dan je naam en emailadres in en je ontvangt de weekplanner z.s.m. per mail. *

*Je ontvangt regelmatig inspiratie in de mailbox en je kunt je altijd uitschrijven. Door op de knop te drukken ga je akkoord met de geldende privacyverklaring. 

Hoe zit dat bij jou?

Misschien ervaar je deze periode als frustrerend en kom je niet of nauwelijks tot een fijne balans. Je komt niet lekker in je energie en je dacht dat je zomervakantie zou zorgen voor rust en het opladen van de accu. 

Zou het je helpen als ik met mijn kennis meekijk naar je huidige eet-en leefpatroon?

Boek hiervoor een gratis Energie Check Up van 30 minuten.  In deze sessie, geheel gratis, geef ik je minstens 3 gouden tips die ervoor zorgen dat je weer lekker in je vel zit, rust in hoofd en lijf ervaart en voldoende energie hebt om naast werk en gezin leuke te dingen te doen waar je gelukkig van wordt. Boek deze gratis Energie Check Up via http://www.keepinbalance.nl/gratis-sessie.