Uit balans en niet lekker in je vel?

Een lichaam is in balans op het moment dat het lichaam veel energie ervaart, in de flow zit en alles vanzelf lijkt te gaan. Kortom je zit lekker in je vel en je straalt.

Zodra je lichaam niet meer in balans is, gaat je lichaam duidelijke signalen afgeven. In het begin worden deze signalen vaak genegeerd of misschien helemaal niet opgemerkt. Het is ook niet niks als je die ambitieuze en gedreven vrouw bent met een druk leven. Gezin, huishouden, werk, sociaal leven, al die ballen in de lucht houden.

In dit blog vertel ik je meer over de signalen die je lichaam je geeft als het uit balans is. Ik geef 5 waardevolle tips geef hoe je ervoor kan zorgen dat jouw lichaam weer in balans komt en jij dus weer lekker in je vel zit en eindelijk weer energie hebt om de toffe dingen te doen naast je werk en gezin.

Signalen van je lichaam:

Vermoeidheid

Moe, moe en nog eens moe. Moe zijn we allemaal wel eens. Over het algemeen is dit geen probleem en los je dit op door een paar dagen gas terug te nemen en op tijd naar bed te gaan. Let op als jouw tekort aan energie je leven gaat bepalen. Al tijden niet uitgerust wakker worden, al gapend de dag doorkomen, het gevoel hebben dat de dag om 16.00 uur al voorbij is en uitgeput op de bank ploffen.

Kort lontje en prikkelbaar

Regelmatig snauw je je partner en kinderen af. Vaak om dingen die eigenlijk niet zo spannend zijn. Bijvoorbeeld sokken of ondergoed dat rondslingert in plaats van in de wasmand wordt gegooid. Of misschien wel als dat glas melk voor de zoveelste keer weer over de tafel gaat. Misschien moet je collega het wel ontgelden als hij je weer om raad komt vragen. Je merkt aan je gedrag dat je jezelf niet bent, sterker nog je herkent jezelf niet meer en je baalt van jezelf.

Vage lichamelijke klachten

Je merkt dat je regelmatig pijntjes hebt op specifieke plekken, zoals hoofdpijn, pijn aan de nek of schouders, kramp in de darmen. Misschien heb je wel vreemde uitslag op je huid of is je stoelgang anders dan normaal. Uit mijn eigen ervaring weet ik dat het lichaam je met deze vage lichamelijk klachten iets wil vertellen en dat jij er naar luisteren mag. Misschien ben je wel eens naar de huisarts gegaan, maar kon de huisarts niets vinden en waren de bloeduitslagen verder prima.

Piekeren

Je piekert je suf, de hele dag door. Ja helaas ook ’s nachts. Misschien val je niet goed in slaap omdat je piekert en als je ’s nachts wakker wordt val je niet of slecht weer in slaap. Oorzaak: je bent weer aan het piekeren. Om gek van te worden, allerlei scenario’s gaan door je hoofd. Als ik toch maar eens……..Juist ja.

Slecht slapen

Al maanden val je aan het eind van de dag niet meer in slaap in je bed, maar op de bank. Om 21.00 uur gaat de lamp uit. En als je dan in je bed ligt, val je niet meer in slaap. Ja ook door het piekeren, maar ook omdat je lichaam nog steeds aan staat. Supervervelend en op een gegeven moment sloopt het slaaptekort je. Zou het slecht slapen een alarmbel kunnen zijn?

Wat doe jij met deze signalen?

Zodra je deze signalen herkent en je je somber voelt, zijn deze signalen van je lichaam te gebruiken om de balans te herstellen. Wat mij betreft is niks doen en kop in het zand steken geen optie. Uit ervaring weet ik dat het niet vanzelf overgaat. Ik heb de signalen genegeerd, zelfs toen de huisarts me vertelde dat ik lichamelijk niets mankeerde maar mijn lichaam uit balans was.

5 waardevolle tips zodat je weer lekker in je vel zit en bruist van de energie

  1. Niet vullen maar voeden!

Het is belangrijk om je lichaam goed te voeden. Ga niet kijken naar calorieën en ga ze zeker niet tellen. Stop met diëten en verdiep je in voeding die goed voor je is en varieer (daar worden je darmen ook blij van). Voeding die puur en onbewerkt is daar gaat je lichaam het beste op. Het lichaam neemt deze voeding makkelijk op. In tegenstelling tot bewerkte producten die voor het lichaam vreemd zijn en waar je lichaam veel energie aan kwijt is om te verwerken. Energie die het lichaam nodig heeft weer in balans te komen.

2. Kom van die bank af en beweeg!

Uit balans zijn betekent vaak dat je moe, futloos en somber bent. Bankhangen is dan je de ultieme activiteit. Je moet er niet aan denken om actief te worden, alleen al die gedachte. En toch is een goede tip om van de bank af te komen om te bewegen. Het geeft je energie en maakt allerlei stofjes aan in je lichaam zodat je je beter gaat voelen en krachtiger. Ook worden er stofjes aangemaakt die ervoor zorgen dat je ‘s avonds beter in slaap valt. Dus, kom van die bank af en beweeg.

3. Kruip eens op tijd in je nest!

In plaats van ‘s avonds te netflixen, doelloos te scrollen op je telefoon en nog even te checken wie er bij Jinek of Op 1 aan tafel zit, geeft je jezelf schermtijd. Ja exact die schermtijd die je kinderen ook krijgen.  Zet de schermen een uur voordat je gaat slapen uit. Wandel een rondje, lees een boek, zet een podcast op en kruip eens op tijd je nest in waarbij je al een uurtje daarvoor afschakelt. GOUD!

4. Zorg voor positiviteit!

Je kunt nog zo gezond eten en fantastisch bewegen, maar dat heeft totaal geen zin als je je van binnen opvreet. Piekeren, je zorgen maken, de lat hoog leggen en altijd vergelijken met anderen. Het zorgt voor veel negativiteit en stresshormonden in je lichaam. Foute boel voor je lichaam, je energie en je balans. Op het moment dat je zorgt voor positiviteit, niet meer leeft in angst en tevreden bent met jezelf, geeft dat een dosis energie en zorgt voor balans in je lichaam.

5. Neem jezelf serieus!

Goed voor jezelf zorgen en jezelf op de 1e plaats zetten is over het algemeen niet makkelijk. Maar aanrommelen om weer in balans te komen, meer energie te krijgen en om beter in je vel te zitten gaat helaas niet vanzelf. Misschien wel de belangrijkste tip is om jezelf serieus te nemen en daarmee bedoel ik de lichamelijke ongemakken en vage kwaaltjes die je al tijden hebt. Het is niet normaal om zo moe te zijn, dus vraag jezelf eens af wat je tegenhoudt?

Hoe ga je verder na deze tips?

Met deze 5 tips heb je een hele goede basis om zelf aan de slag te gaan.

Maar heb je hierbij hulp nodig en ben je nu echt klaar met aanrommelen en neem je jezelf serieus?

Wil je meer balans ervaren in je drukke leven en je fit voelen?

Weer lekker in je vel zitten en meer energie?

Klik www.keepinbalance.nl/regie-over-je-energie-en-balans voor alle info over mijn 12 weken traject “Regie over je energie en balans”.

Energieke groet van Daniëlle

Ps. Vind je dit een waardevol artikel? Help mij dan dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan door middel van de social media knoppen.